خانه معرفی رشته ها رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی

فرصت های شغلی فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی
بازار کار رشته فیزیوتراپی
فیزیوتراپی، یکی از رشته های توانبخشی است که توسط حرکات فیزیکی، به درمان بیماران و بهبود معلولین تا حد ممکن می پردازد که آن را با عنوان طب فیزیکی نیز می شناسند چرا که این روش درمان، بدون استفاده از هیچ گونه دارو و مواد شیمیایی صورت می گیرد. هدف از ارائه این رشته در دانشگاه ها، تربیت متخصصانی است که بتوانند طبق دستورات پزشک، به درمان فیزیکی بیماران بپردازند.

از جمله صدماتی که توسط طب فیزیکی قابل درمان هستند عبارتند از : بیماری های مفصلی، روماتیسمی، ضایعات ورزشی و … علاقه مندان به این رشته می توانند تا مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازند. لازم به ذکر است که مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی در سال 1402 فاقد هرگونه گرایش بوده و فارغ التحصیلان، می توانند از مقطع ارشد تا دکتری، گرایش مورد علاقه خود را انتخاب نمایند.

رشته فیزیوتراپی جزو رشته های پیراپزشکی بسیار پر طرفدار، پس از رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در سال ۱۴۰۲ می باشد.

بازار کار و موقعیت های شغلی رشته فیزیوتراپی 

افرادی که از رشته فیزیوتراپی، فارغ التحصیل می شوند، از لحاظ اشتغال نگرانی نخواهند داشت. از جمله مکان هایی که امکان اشتغال برای یک فیزیوتراپیست را فراهم می آورند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیمارستان ها
  • درمانگاه ها
  • مراکز توانبخشی
  • فدراسیون های ورزشی
  • هلال احمر
  • و …

هم چنین افرادی که به قدر کافی مهارت و سابقه کاری داشته باشند، می توانند با تاسیس یک مرکز فیزیوتراپی، به صورت خصوصی مشغول فعالیت شوند.

بد نیست بدانید که فیزیوتراپی را درآمدزاترین رشته مرتبط با ورزش می دانند. علت هم که کاملا مشخص است! ورزش کاران حرفه ای در حین فعالیت ممکن است دچار مصدومیت هایی شوند که تا مدت ها از ادامه رشته ورزشی خود محروم شوند. از همین رو جهت بهبود اوضاع جسمانی خود به فیزیوتراپیست ها مراجعه می کنند تا هر چه سریع تر، سلامت خود را به دست آورند.

یکی دیگر از عواملی که بر رشد بازار کار این رشته تاثیر دارد، رشد جمعیت سالمندان است. چرا که سالمندان جزو اقشاری هستند که بیش از سایرین به انجام حرکات توانبخشی نیاز دارند. بنابراین با توجه به افزایش تعداد آن ها و گذر زمان، آینده شغلی فیزیوتراپیست ها بیشتر تضمین می شود.

یکی دیگر از موارد جالب که باعث بهبود آینده شغلی این رشته می شود، نشستن زیاد است! از آن جا که امروزه مشاغل زیادی با کامپیوتر انجام شده و افراد مجبورند ساعت های زیادی را به صورت نشسته کار کنند، صدمات بسیاری بر آن ها وارد می شود. بنابراین لازم است برای بهبود اوضاع خود، به مراکز فیزیوتراپی مراجعه نمایند.

چنین عواملی باعث شده است که فیزیوتراپی، از سوی یک سایت آمریکایی، دومین شغل رو به رشد در سال 2017 شناخته شود. به طوری که میزان استخدام فیزیوتراپیست های آمریکایی در سال های ۲۰۱۰ تا 2020 با افزایش 39 درصدی رو به رو است. این آمار در حالی است که میزان افزایش استخدام سایر مشاغل حدود 14 درصد می باشد.

درآمد یک فیزیوتراپیست در ایران و جهان

در رابطه با میزان درآمد فیزیوتراپیست ها در ایران آمار دقیقی در دست نیست اما می توان گفت درآمد آن ها باهم یکسان نمی باشد. زیرا تجربه، مهارت و سابقه آن ها با یکدیگر متفاوت است. هم چنین محیط کاری بر میزان درآمد افراد تاثیرگذار است.

آن دست از فیزیوتراپیست ها که دارای یک مرکز طب فیزیکی خصوصی هستند، به مراتب از فردی که در بیمارستان ها کار می کند، درآمدی بیشتر خواهند داشت. متوسط درآمد فیزیوتراپیست ها در کشور آمریکا، بیش از 85 هزار دلار می باشد. این مبلغ در کشور استرالیا، بیش از 60 هزار دلار در سال و برای فیزیوتراپیست های کشور انگلستان، بسته به سمت شغلی، بین 30 تا بیش از 62 هزار دلار تخمین زده می شود.

بنابراین می توان گفت فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی از درآمد خوبی نسبت به قشر عظیمی از جامعه برخوردار بوده و نگرانی بابت کسب درآمد نخواهند داشت.

توانایی های لازم جهت تحصیل در رشته فیزیوتراپی

اولین موردی که برای یک دانشجوی رشته فیزیوتراپی بسیار حائز اهمیت است، توانایی جسمی و روحی وی است. این مولفه تقریبا برای تمام رشته های پزشکی، پیراپزشکی و مانند آن ها الزامی است.

دانشجویان این رشته با انواع مختلفی از بیماران سر و کار دارند که ممکن است دچار بیماری های عفونی باشند، عقب مانده ذهنی یا جسمی باشند و … . از همین رو باید روحیه رو به رو شدن با آن ها را داشته باشند.

هم چنین بسیاری از این بیماران و یا همراهان و نزدیکان آن ها، از روحیه خوبی برخوردار نیستند. بنابراین یک فیزیوتراپیست باید روحیه بالایی داشته باشد تا بتواند به همگی آن ها آرامش خود را القا کند.

به علاوه ممکن است برخی مواقع، مدت زمان زیادی را ایستاده سپری کرده و یا مجبور به راه رفتن باشند. بنابراین باید توانایی تحمل شرایط دشوار را داشته باشند. علاقه مندان به رشته فیزیوتراپی باید از صبر و حوصله بسیاری برخوردار باشند. زیرا گاهی اوقات با بیمارانی مانند افرادی که سکته کرده و یا دچار معلولیت ذهنی هستند رو به رو می شوند که درمانشان به کندی پیش می رود.

دانشجویان رشته فیزیوتراپی باید دانش کافی در درس فیزیک و زیست شناسی را داشته باشند. زیرا هم زمان با دستگاه های الکتریکی و بدن انسان کار می کنند.

بهتر است علاقه مندان به این رشته از خلاقیت بالایی برخوردار باشند که پس از فارغ التحصیلی و در مواجهه با هر بیمار، بتوانند بهترین روش های درمان را با هم ترکیب کرده و به بهترین نحو ممکن، آن ها را مداوا کنند. اما دانشجویانی که بدون هیچ خلاقیتی از این رشته فارغ التحصیل می شوند، تنها به عنوان یک تکنسین فیزیوتراپی شناخته می شوند.

وظایف یک فیزیوتراپیست

مسئولیت های یک فیزیوتراپیست
وظایف یک فیزیوتراپیست

علاوه بر تمام مطالب فوق لازم است بدانید که یک فیزیوتراپیست، وظایفی را نیز بر عهده دارد که باید به خوبی آن ها را انجام دهد. برخی از این وظایف به شرح زیر می باشد.

  • مشاوره به بیماران در رابطه با رژیم غذایی، ورزش و …
  • تهیه گزارش درمان در پایان جلسات فیزیوتراپی و ارائه آن به پزشک بیمار
  • ارائه آموزش های لازم به بیماران و خانواده های آن ها در جهت رفع و بهبود بیماری
  • انجام اعمال فیزیوتراپی بیماران از جمله ماساژ، گرما دادن و …
  • طراحی و تهیه برنامه درمانی برای بیماران متناسب با وضعیت روحی و جسمی آنان
  • همکاری با پزشکان و توجه به تشخیص پزشکان در مورد بیماران
  • استفاده از دستگاه های مختلف فیزیوتراپی جهت درمان بیماران
  • بررسی روند پیشرفت و بهبود بیماران

وضعیت ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در سال ۱۴۰۲

دانشجویانی که از مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی فارغ التحصیل شوند، می توانند تا مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازند. اما مجاز به شرکت در هر رشته ای نمی باشند. این افراد باید رشته هایی از مقطع کارشناسی ارشد را انتخاب کنند که مدرک کارشناسی فیزیوتراپی، مورد قبول برای آن ها باشد.

در مقطع دکتری 1402 نیز همین روال با توجه به مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد. در جدول زیر لیست رشته های مجاز در مقطع ارشد و دکتری ۱۴۰۲ نام برده شده اند.

گرایش های رشته فیزیوتراپی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ۱۴۰۲
کارشناسی ارشد
فیزیوتراپیفیزیولوژیفیزیوتراپی ورزشیمدیریت توانبخشی
علوم تشریحیسلامت سالمندیارگونومیفیزیک پزشکی
دکتری
فیزیوتراپیمشاوره توانبخشیعلوم بیومدیکال مقایسه ایمهندسی پزشکی (رباتیک پزشکی)
سالمند شناسیبیولوژی تولید مثلمهندسی بافتنانوفناوری پزشکی
علوم اعصابعلوم تشریحیارگونومیبهداشت حرفه ای
فیزیولوژی ورزشیعلوم سلولی کاربردیمهندسی پزشکی (بیوالکتریک)کار درمانی
پزشکی مولکولیفیزیولوژیمطالعات اعتیادمدیریت اطلاعات سلامت
علوم تغذیهمدیریت خدمات بهداشتی درمانیعلوم و فناوری های تصویربرداری پزشکی – گرایش تصویربرداری عصبیفیزیک پزشکی
سیاست گذاری سلامت

با توجه به تعدد رشته ها و این که در این جدول مشخص نیست با کدام مدرک مقطع کارشناسی ارشد می توان به تحصیل در دکتری پرداخت، می توانید از دفترچه ثبت نام دکتری وزارت بهداشت 1402 و ارشد، استفاده نمایید.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی در سال 1402

  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران
  • دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی بابل
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز
  • دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  • دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان

 

سوالات متداول

 

1- چرا فیزیوتراپی را با عنوان طب فیزیکی نیز می شناسند؟

چرا که این روش درمان، بدون استفاده از هیچ گونه دارو و مواد شیمیایی صورت می گیرد.

2- دانشجویانی که از مقطع کارشناسی ۱۴۰۲ رشته فیزیوتراپی فارغ التحصیل شوند تا چه مقطعی می توانند ادامه تحصیل دهند؟

این دسته از افراد می توانند تا مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازند، اما مجاز به شرکت در هر رشته ای نمی باشند.

3- جهت تحصیل در رشته فیزیوتراپی می بایست دارای چه توانایی هایی باشیم؟

داشتن توانایی جسمی و روحی به دلیل کار با بیماران بسیار حائز اهمیت است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۷ نظر
  1. وحیدر

    سلام من تو استان زنجان درس میخونم
    تو شهر خودمون اگه قبول بشم واسه رشته فیزیو تراپی میتونم همین جا بخونم یا نمیشه

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      شما در واحد انتخابیتان مشغول به تحصیل می شوید.

  2. زهرا

    باسلام
    ایا امکان تحصیل مجدد رایگان وجود داره برا رشته های پیراپزشکی در صورتی ک مدرک لیسانس روزانه از وزارت علوم داشته باشی

    • ایران مشاوره

      با سلام.
      امکان تحصیل مجدد در دوره های روزانه برای شما فراهم می باشد اما در رابطه با پرداخت یا عدم پرداخت شهریه تصمیم گیرنده اصلی دیوان عدالت اداری می باشد.

  3. m_h_a

    سلام برای دانشگاه دولتی هر شهری که شد هر درس تقریبا چند درصد میخواد؟؟

  4. مبینا

    توی فیزیوتراپی بعد ۴ سال لیسانس میشه مطب زد؟ برای تاسیس مطب سهمیه تاثیر داره؟؟ پدرم جانبازه شیمیایی ۲۵ درصده_ ممنون میشم جواب بدین.

  5. Maryam

    سلام خسته نباشید میخواستم ببینم بازارکارفیزیوتراپی چجوریه؟اگه من این رشته روبردارم میتونم باخیال راحت واردبازارکاربشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام
      رشته فیزیوتراپی تقریبا از بازار کار مناسبی برخوردار است و درصد بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند .همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها، درمانگاه ها ، مراکز بهداشت هلال احمر و … استخدام و مشغول به کار شوند.

  6. محمد

    سلام
    من کارمندم و حدود ۳۸ سال سن دارم اگه الان برای این رشته هدفگذاری کنم معقول هست یا نه
    چند سال طول میکشه وارد بازار کار بشم

    • ایران مشاوره

      با سلام
      جهت استخدام با مدرک کارشناسی رشته ی فیزیوتراپی در مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها، درمانگاه ها ، مراکز بهداشت هلال احمر ۳۰ و تا ۳۵ سال می باشد.

  7. دریا

    با سلام..من دبیر تربیت بدنی و فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیانم
    من اگه دوباره تو کنکور شرکت کنم و فیزیو روزانه قبول شم باید شهریه بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام . ضوابط دانشگاه فرهنگیان مانند ضوابط دوره های روزانه میباشد و شما در صورت قبولی رشته مد نظر در دوره های روزانه مشمول شهریه دوره شبانه خواهید شد .

  8. سحر

    سلام با چه رتبه ای تو منطقه ۳ می توان فیزیوتراپی تبریز یا شیراز رو بیاریم آیا بازار کارش در ۶ سال آینده خوبه؟ امسال میرم یازدهم و تو دروس تخصصی سطح خوبی دارم بنظرتون رشته درکل برای شرایط من چجوریه؟

  9. محمد

    با سلام
    میخواستم بدونم رتبه مورد نیاز برای پردیس دانشگاهی رشته فیزیوتراپی چنده خیلی ممنون میشم

    • ایران مشاوره

      باسلام
      باتوجه به قبولی های سال گذشته در رشته فیزیوتراپی، رتبه مجاز در روزانه تقریبا ۲۷۰۰ الی ۳۱۰۰ و رتبه در پردیس های خودگردان تقریبا ۳۵۰۰ ابلی ۳۸۰۰ می باشد که البته قابل ذکر است که ظرفیت دانشگاه در پذیرش دانشجو از عوامل مهم می باشد.

  10. کیمیا

    سلام می خواستم بدونم با رتبه ۳۰۰۰ منطقه ۱ احتمال قبولی این رشته در روزانه سراسر کشور هست؟

  11. هادی

    سلام من کنکور ریاضی دادم . میخواستم بدونم میشه رشته فیزیوتراپی رو تو دانشگاه ازاد یا سراسری خوند و برای مطب زدن باید تا چه مقطعی این رشته رو ادامه داد?

    • ایران مشاوره

      با سلام برای این رشته فقط با آزمون سراسری تجربی امکان تحصیل دارد . بعد از گذراندن مقطع ارشد و دوره آموزی میتوانید برای دریافت مجوز اقدام کنید.

  12. مریم

    سلام. با سن ۳۲ اگه بخوام فیزیوتراپی بخونم و ۳۶ فارق التحصیل بشم. آیا شرایطی برای کار واسم وجود داره؟ با توجه به اینکه هزینه تاسیس کلینیک رو هم ندارم و استخدامی هم که به احتمال زیاد نمیتونم شرکت کنم

    • ایران مشاوره

      سلام همانطور که خودتان فرموندید شرایط شما برای ورود به بازار کار کمی دشوار میباشد. اگر میخواهید وارد این رشته بشوید توصیه میکنم هدفتان را روی تاسیس کلینیک قرار دهید

  13. امین

    سلام. من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی هوافضا هستم و پس از اتمام خدمت در مهر سال گذشته و شروع مطالعه، امسال در آزمون سراسری گروه تجربی شرکت کردم با حدود درصدها (عمومی: ادبیات ۶۵ عربی ۵۵ دینی ۶۰ زبان ۸۰ و تخصصی: زمین ۰ زیست ۵۰ ریاضی ۵۰ فیزیک ۳۰ شیمی ۲۰) چقدر احتمال داره این رشته رو که از نظر بازار کار شرایط مساعدی داره رو در مشهد قبول شم؟
    از اون مهمتر سطح دروس اجازه کار و کسب درآمد در کنار تحصیل رو میده؟ چون باید شهریه بدم. اصلااز نظر اقتصادی صرف میکنه حدود ۴۰ میلیون برای تحصیل در این رشته هزینه کنم؟ امکان شرکت مجدد در سال آینده رو هم دارم.

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در تارنما بارگذاری کردید.

  14. Faezeh

    سلام؛آیا از رشته ی ریاضی میشه وارد این رشته شد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام . بله می توانید در کنکور تجربی شرکت بفرمایید

  15. حامد

    آیا بدون کنکور هم می شود در رشته فیزیوتراپی در دانشگاه ثبت نام کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام. خیر حتما بایدحتما از طریق آزمون سراسری وارد شوید.

  16. منصور

    سلام
    سابقه ی کاری مورد نیاز چند سال هست حدودا برای داشتن کلینیک یا مطب

    • ایران مشاوره

      سلام. برای تاسیس مطب باید دارای حداقل ۲ سال سابقه کاری معتبر در زمینه فیزیوتراپی باشید.

دریافت مشاوره پیج کنکور