خانه کارشناسی ارشد توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

مدتی پس از برگزاری آزمون ارشد، شاهد اعلام نتایج اولیه توسط سازمان سنجش آموزش کشور خواهیم بود. در این مرحله، داوطلبان می توانند وضعیت علمی و نتیجه عملکرد خود در آزمون موردنظر را به صورت اینترنتی مشاهده و بر اساس رتبه و تراز اکتسابی اقدام به انتخاب رشته کارشناسی ارشد کنند. توجه داشته باشید که اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، شامل انتشار نتایج اولیه و نهایی می باشد. نتایج اولیه که همان کارنامه آزمون کتبی متقاضی است و نتایج نهایی نیز وضعیت پذیرش یا عدم پذیرش افراد در کد رشته محل های انتخابی را نشان می دهد.

 

تفسیر صحیح، اصولی و استاندارد کارنامه اولیه اولیه کنکور ارشد، اطلاعات مفید زیادی به داوطلبان می دهد که می توانند بر اساس آن به انجام دقیق ترین اولویت بندی انتخاب رشته بپردازند. همچنین ممکن است متقاضیان با برخی علائم در کارنامه خود مواجه شوند و معانی آن ها را ندانند که در ادامه به تفسیر کامل جزئیات کارنامه آزمون کتبی پرداخته شده است.

برای انتخاب رشته باید بیشتر به رتبه سهمیه درج شده در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد توجه کنید.

نحوه دریافت کارنامه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

کارنامه اولیه ارشد با توجه به مندرجات دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در دهه دوم خرداد ماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر شده و در ادامه دستورالعمل نحوه دریافت نتایج اولیه آزمون ارشد ۱۴۰۳ را بیان نموده ایم.

  • وارد شدن به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org و انتخاب گزینه “کارشناسی ارشد” از منو تعبیه شده در پایین صفحه

کارنامه سبز ارشد 1

  • انتخاب گزینه “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1403 (اعلام نتیجه نهایی به همراه کارنامه نهایی)

کارنامه سبز ارشد 2

  • کلیک بر لینک “سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ (اعلام نتیجه نهایی به همراه کارنامه نهای)”

کارنامه ارشد 3

  • کلیک بر آیکون “ورود به سیستم”

کارنامه سبز ارشد

  • وارد کردن اطلاعات خواسته شده و فشردن کلید “ورود به سیستم”

کارنامه سبز ارشد 5

  • کارنامه خود را مشاهده می کنید.

کارناه سبز ارشد 7

در صورت فراموشی یا گم کردن این اطلاعات، می توانید با آگاهی از نحوه ثبت درخواست در سازمان سنجش نسبت به ارسال درخواست بازیابی مشخصات مذکور از طریق سیستم پاسخگویی سایت سازمان سنجش اقدام نمایید.

توضیحات کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد 1403

توجه داشته باشید که سازمان سنجش، معمولا در حین انتشار کارنامه اولیه کنکور ارشد، فهرستی به صورت چند برابر ظرفیت را برای رشته و گرایش های مختلف منتشر می سازد تا داوطلبان بر اساس آن، اقدام به انتخاب رشته نمایند. علت این موضوع، تعداد زیاد کد ضریب یا گرایش رشته های مختلف مرتبط با کارشناسی ارشد است و این که معمولا تمامی داوطلبان در کلیه گرایش ها اقدام به انتخاب رشته نمی کنند. با این حال، آشنایی با نحوه تفسیر دقیق کارنامه اولیه ارشد، امری ضروری و مهم است که در فرآیند انتخاب رشته تاثیر به سزایی خواهد داشت. به طور کلی، کارنامه اولیه داوطلبان شامل 4 قسمت اصلی می باشد.

  1. مشخصات ثبت نامی
  2. اطلاعات رشته امتحانی اول
  3. اطلاعات رشته امتحانی دوم
  4. کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

اطلاعات ثبت نام

الف) مشخصات ثبت نامی

قسمت اول کارنامه کنکور کارشناسی ارشد به مشخصات ثبت نامی شما اختصاص یافته است و شامل اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، سال تولد، شماره شناسنامه، شماره پرونده، جنس، سهمیه ثبت نامی، ارگان سهمیه، نام رشته تحصیلی، موسسه فارغ التحصیلی، معدل کاردانی، معدل کارشناسی، ماه و سال فراغت از تحصیل می باشد که این مشخصات، توسط شخص داوطلب در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1403 در فرم تقاضانامه اینترنتی به ثبت رسیده است. این قسمت از کارنامه را با دقت بررسی کنید تا هیچ یک از اطلاعات مندرج با اطلاعات واقعی شما تفاوتی نداشته باشد. در غیر این صورت حتما جهت اصلاح این اطلاعات به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش اقدام نمایید.

بخش دوم کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد

ب) اطلاعات رشته امتحانی اول

قسمت دوم کارنامه کارشناسی ارشد به اطلاعات رشته امتحانی اختصاص یافته است. در این قسمت به شماره داوطلبی، علاقه مندی به تحصیل در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی، وضعیت مجاز به انتخاب رشته، معدل موثر، کد و نام رشته امتحانی اول، نمرات اکتسابی در آزمون (به تفکیک هر درس)، کد ضریب، نمره کل، رتبه در سهمیه، رتبه بدون سهمیه و… پرداخته شده است.

مشاهده پاسخنامه

در بالاترین بخش این کادر عبارتی با عنوان “مشاهده پاسخنامه رشته امتحانی” را وجود دارد که با کلیک بر روی آن می توانید کلید سوالات آزمون را مشاهده کنید.

اطلاعات کلی رشته

  • علاقه مندی پیام نور و غیرانتفاعی: چنانچه هنگام ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد علاقه مندی خود جهت ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی را اعلام کرده باشید، در مقابل این عبارت، کلمه «بلی» و در غیر این صورت کلمه «خیر» درج خواهد شد. نکته مهم این است که اگر شما در هنگام نام نویسی کنکور ارشد، در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی ثبت نام نکرده ولی حداقل رتبه لازم جهت انتخاب رشته این دانشگاه ها را کسب کرده باشید، پس از اعلام نتایج فرصت خواهید داشت تا با خرید کارت اعتباری در انتخاب رشته پیام نور و غیرانتفاعی نیز شرکت کنید.
  • وضعیت انتخاب رشته داوطلب: چنان چه شما رتبه و تراز لازم جهت انجام اولویت بندی رشته های کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را کسب کرده باشید، در مقابل این عبارت کلمه “مجاز” و در غیر این صورت کلمه “غیر مجاز” را رویت خواهید نمود.
  • معدل موثر: معدل موثر یکی از ابداعات سازمان سنجش با هدف برقراری عدالت آموزشی و همسان سازی سطح علمی دانشجویان است. به این ترتیب که به معدل نهایی داوطلبانی که دوران کارشناسی خود را در دانشگاه های تراز اول و سطح بالای کشور گذرانده اند، ضریب اعتباری بالاتر از دانشجویان مقطع لیسانس سایر دانشگاه ها اطلاق می گردد تا به این ترتیب، معدل متقاضیان بر اساس استانداردهای صحیح سخت گیری دانشگاهی سنجیده شود. نتیجه اعمال این ضریب در معدل داوطلبان، ایجاد معدل موثر است که بر اساس ضوابط موجود، بر رتبه و تراز افراد تاثیر داده می شود. توجه داشته باشید که معدل موثر، تاثیری قطعی بر نتیجه آزمون ارشد خواهد داشت. در نتیجه توصیه می شود که در حین ثبت نام، اطلاعات مربوط به معدل مقطع لیسانس خود را به دقت وارد کنید و اگر متوجه درج نادرست معدل خود شده اید، حتما در زمان ویرایش اطلاعات ثبت نام کارشناسی ارشد نسبت به تصحیح این مندرجات نادرست اقدام نمایید.

نمرات اکتسابی:

در این قسمت نام دروس امتحانی به همراه نمره ای که کسب کرده اید، به تفکیک هر یک از دروس نوشته می شود. لازم به ذکر است که نمرات در این قسمت به درصد بیان می شود و اگر سوالات درسی را پاسخ نداده باشید، عبارت “سفید” در مقابل آن درس درج می شود. همچنین اگر نمره خام یک درس به صورت “0” نشان داده شود، به این معنا می باشد که برآیند نمرات مثبت و منفی مکتسبه در آن درس برابر صفر شده است. توجه داشته باشید که بازه مجاز برای نمرات اکتسابی داوطلبان از 33/33 – تا 100 درصد خواهد بود.

 

وضعیت داوطلب در هر کد ضریب

در پایین صفحه، جدولی را با عنوان “وضعیت داوطلب در هر کد ضریب” مشاهده می کنید که جزئیات مربوط به قبولی داوطلب را بیان می کند. سازمان سنجش در این حالت، پس از مقایسه رتبه داوطلب با آخرین رتبه مجاز دوره روزانه و غیر روزانه، وضعیت مجاز بودن او جهت انجام انتخاب رشته را در این قسمت درج می نماید.

گرایش هایی که ضریب دروس امتحانی آن ها یکسان است، در یک کد مشترک قرار می گیرند که در واقع این کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد، مشخص کننده گرایش های مختلف مجموعه امتحانی است و شما باید بر اساس رتبه کسب شده در هر کد ضریب انتخاب رشته نمایید. برای اطلاع از گرایش های امتحانی و ضرایب آن ها باید دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد گروه آزمایشی خود را بررسی نمایید.

  • نمره کل یا تراز کل: این نمره بر اساس ضرایب دروس در هر گرایش و از تاثیر 80 درصد نمره علمی و 20 درصد معدل موثر داوطلب محاسبه می شود. هر چه تراز بالاتر باشد، احتمال بیشتری برای قبولی در کد رشته های مرتبط وجود دارد.
  • رتبه داوطلب در سهمیه: در آزمون ارشد، دو نوع سهمیه آزاد و ایثارگران داریم که در این قسمت رتبه شما با داوطلبان دارای سهمیه یکسان مقایسه می شود که بایستی هنگام انتخاب رشته، بیشتر به این رتبه توجه کنید.
  • رتبه داوطلب بدون سهمیه: در این بخش، رتبه شما بدون در نظر گرفتن سهمیه ثبت نامی محاسبه و درج شده است.
  • آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های روزانه و نوبت دوم: در این قسمت، رتبه آخرین فرد قبولی در دوره های روزانه و شبانه که سهمیه ای مشابه با شما دارد، مشخص می شود.
  • نتیجه در دوره های روزانه و نوبت دوم: چنان چه در این بخش «مجاز» ذکر شده باشد، یعنی با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید، مجاز به انتخاب رشته ارشد 1403 دوره های روزانه و شبانه می باشید و در غیر این صورت با کلمه «غیر مجاز» مواجه خواهید شد.
  • رتبه داوطلب در سهمیه در سایر دوره ها و دانشگاه آزاد اسلامی: این قسمت از کارنامه، رتبه داوطلب در میان سهمیه وی و علاقه مندی به رشته های نوبت دوم، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد را نشان می دهد.
  •  آخرین رتبه مجاز در سهمیه در سایر دوره ها و دانشگاه آزاد اسلامی: رتبه آخرین فرد مجاز در رشته های تحصیلی سایر دوره ها و دانشگاه آزاد با سهمیه مشابه شما، در این قسمت درج می گردد.
  • نتیجه در سایر دوره ها و دانشگاه آزاد اسلامی: در این بخش نیز اگر کلمه «مجاز» درج شده باشد، یعنی شما مجاز به انتخاب رشته دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و آزاد شده اید و در غیر این صورت کلمه «غیر مجاز» را مشاهده خواهید کرد.

بخش سوم کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد

ج) اطلاعات رشته امتحانی دوم

همانطور که می دانید، داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، مجاز به انتخاب دو مجموعه امتحانی اصلی و شناور هستند و انتخاب رشته آن ها به صورت تلفیقی از هر دو رشته اصلی و شناور به انجام خواهد رسید.

 

کارنامه متقاضیانی که علاوه بر رشته اصلی خود، در آزمون رشته های شناور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند، شامل یک بخش اضافه با عنوان اطلاعات رشته امتحانی دوم است که همچون قسمت ب کارنامه دارای 3 فیلد اطلاعات کلی رشته، نمرات اکتسابی و وضعیت داوطلب در هر کد ضریب می باشد و داوطلب می تواند کلیه جزئیاتی را که در بخش رشته اصلی توضیح داده شد، در این فسمت نیز دنبال نماید. همچنین امکان دریافت کلید سوالات امتحانی در این بخش نیز فراهم می باشد.

بخش چهارم کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد

کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در پایین کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد شاهد کد دسترسی 7 رقمی انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد خواهیم بود که داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در واحدهای دانشگاهی آزاد، می بایست جهت اولویت بندی کد رشته محل های دارای ظرفیت در سایت انتخاب رشته کنکور ارشد آزاد به نشانی azmoon.org، این کد را وارد سامانه نمایند تا دسترسی لازم برای آن ها ایجاد شود. لازم به ذکر است که انتخاب رشته کنکور ارشد آزاد، معمولا مدتی پس از پایان انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری انجام می پذیرد.

معنا و مفهوم برخی علائم در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

معنی علامت تعجب در کارنامه

در هنگام رصد کارنامه خود، این امکان وجود دارد که با برخی علائم نامفهوم و عجیب مواجه شوید که تفسیر معنا و مفهوم آن برای شما غیر ممکن باشد. یکی از این علامت ها، علامت تعجب است. در واقع، متقاضیانی که از سهمیه ایثارگران استفاده می کنند، با این علامت مواجه خواهند شد و بر اساس آخرین اطلاعیه های منتشر شده، افرادی که سهمیه ایثارگری دارند، در صورتی مشمول استفاده از آن خواهند بود که حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده سهمیه آزاد را کسب نمایند و اگر داوطلبی موفق به کسب حدنصاب لازم نشود، علامت تعجب را در گرایش و ستون رتبه مربوطه مشاهده خواهد نمود.

 

معنی علامت سوال در کارنامه

اگر در توضیحات کارنامه ارشد خود، با علامت سوال رو به رو شدید، معنا و مفهوم آن، بدین صورت است که رتبه کسب شده در این کد ضریب، بر اساس نمره تستی می باشد و عدد درج شده پس از شرکت داوطلب در آزمون تشریحی و عملی دستخوش تغییر خواهد شد. پس نتیجه می گیریم که علامت سوال در کارنامه داوطلبانی دیده می شود که موظف هستند خود را برای شرکت در آزمون عملی آماده نمایند.

توضیحات کارنامه نهایی کارشناسی ارشد 1403

حدود سه ماه پس از اعلام نتایج اولیه کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد سراسری بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد. در این کارنامه می توانید علاوه بر مشاهده کد رشته قبولی خود، آخرین رتبه پذیرفته شده در دیگر رشته محل های انتخابی خود را نیز مشاهده کنید. همچنین در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در کارنامه اولیه و یا نهایی می توانید به ثبت اعتراض به نتایج کنکور کارشناسی ارشد بپردازید. در ادامه می توانید نمونه ای از کارنامه نهایی یک داوطلب را مشاهده نمایید.

بخش اول کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد

الف) مشخصات ثبت نامی

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، بخش اول کارنامه نهایی شامل اطلاعات شخصی و امتحانی هر فرد می باشد که در ادامه به صورت کامل درج شده است. همچنین داوطلبان باید بداند که بررسی دقیق اطلاعات این بخش به منظور تطابق کامل با مشخصات متقاضی بسیار حائز اهمیت می باشد و در صورت وجود هرگونه مغایرت باید با ثبت درخواست بررسی اشتباه در سیستم سازمان سنجش، خطاهای موجود را رفع نمایند.

  • نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و سال تولد
  • شماره پرونده
  • سهمیه ثبت نامی
  • معدل اعلام شده
  • شماره داوطلبی اول
  • شماره داوطلبی دوم
  • سهمیه قبولی
  • کد محل قبولی
  • دبیران آموزش وپرورش
  • رتبه اول
  • کد رشته امتحانی دوم
  • کد رشته امتحانی اول
  • کد ضریب های مجاز در رشته اول
  • کد ضریب های مجاز در رشته دوم

بخش دوم کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد

ب) کد رشته های انتخابی، رتبه و آخرین رتبه قبولی در سهمیه

همانطور که مشاهده می کنید، در این کارنامه علاوه بر مشخصات ثبت نامی که باید به دقت چک شود، بخش دیگری شامل کد رشته های انتخابی شما در زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد وجود دارد که به ترتیب علاقه مندی شما مرتب شده اند. همچنین در این بخش شاهد سه ستون رتبه داوطلب، آخرین رتبه قبولی و نتیجه خواهید بود که در ادامه بهبررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • رتبه داوطلب: این ستون بیانگر جایگاه شما در میان تمامی انتخاب کنندگان این کد رشته می باشد. محاسبه این رتبه با توجه به نتایج درج شده در کارنامه اولیه و در نظر گرفتن سهمیه های کنکور ارشد صورت می پذیرد.
  • آخرین رتبه قبولی: رتبه آخرین نفری که کدرشته مورد نظر شما را انتخاب کرده و در آن پذیرفته شده است، در این ستون قابل مشاهده می باشد.
  • نتیجه: در این قسمت علامت ها و اعداد متفاوتی جهت نمایش دادن نتیجه آزمون شما درج شده است که تعدادی از آن ها به شرح زیر می باشند.
    1. وجود علامت “*” به معنای قبولی شما در کد رشته مشخص شده می باشد.
    2. علامت “2” به معنی قرار نگرفتن شما در ردیف پذیرفته شدگان چندبرابر ظرفیت این کد رشته و یا عدم تایید از طرف ارگان و موسسه مربوطه است.
    3. زمانی که عدد “9” را مشاهده کنید، حد نصاب نمره علمی را در سهمیه رزمندگان و یا ایثارگران کسب نکرده اید و رتبه داوطلب و آخرینرتبه درج شده بر اساس سهمیه آزاد محاسبه گردیده است.
    4. عدد “5” در مقابل کد رشته هایی دیده می شود که امکان بهره مندی از سهمیه در آن ها وجود ندارد و رتبه شما در سهمیه آزاد محاسبه می شود.

بخش سوم کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد

نتایج آزمون عملی

در صورتی که رشته امتحانی مورد نظر شما دارای آزمون عملی باشد، بخش دیگری در کارنامه شما قرار خواهد گرفت که نمره آزمون تشریحی و یا عملی شما در آن درج شده است.

کاربرد کارنامه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

همانطور که مشاهده نمودید، در اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد کارنامه ای با عنوان نتایج اولیه در اخیار داوطلبین قرار می گیرد. واضح است که متقاضیان باید با استفاده از اطلاعات درج شده در این کارنامه و دریافت مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد فرم مربوط به کدرشته ها را تکمیل نمایند. با این حال ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که چرا برخی از جزئیات در کارنامه نهایی نیز درج شده و تنها کد رشته قبولی نهایی شما نمایش داده نمی شود؟

 

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است بدانید که به نتایج نهایی منتشر شده، کارنامه سبز نیز گفته می شود. دلیل این نام گذاری دقیقا به کاربرد کارنامه مذکور باز می گردد. در واقع شما با اسفاده از نتایج اعلام شده می توانید کدرشته های بعدی که در آن ها رتبه قبولی را کسب کرده اید، مشاهده نمایید. در نهایت اگر از رشته قبولی خود راضی نبودید، با ثبت درخواست تغییر اولویت کدرشته در سایت سازمان سنجش شانس خود را برای قبولی در اولویت های بعدی خود امتحان کنید.

 

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد، مسیر دانشگاه آزاد از سایر دانشگاه ها جدا می شود. در واقع انتخاب رشته تمامی دانشگاه ها در سایت سنجش به نشانی اینترنتی sanjesh.org و انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.iau.ac.ir یا azmoon.org انجام می پذیرد. در نهایت خوب است بدانید که کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز به صورت کاملا مستقل و از طریق سامانه همین دانشگاه منتشر می گردد.

سوالات متداول

1- کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد شامل چه توضیحات و اطلاعاتی می باشد؟

مهمترین بخش این کارنامه مربوط به رتبه های کسب شده در هر کد ضریب است و سایر بخش ها به طور کامل در متن مقاله شرح داده شده است.

2- منظور از معدل موثر در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

برای ایجاد عدالت اجتماعی در میان داوطلبان معدل هر فرد در عددی که با توجه به رتبه دانشگاه او مشخص می شود، ضرب می گردد.

3- اطلاعات مندرج در کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد کدامند؟

در کارنامه مذکور علاوه بر رشته پذیرفته شده، می توانید رتبه خود و آخرین فرد پذیرفته شده در کد رشته های انتخابی را مشاهده کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ نظر
  1. علیرضا

    سلام
    ظاهرا اعلام شده نتایج کنکور سراسری تا ۲ سال اعتبار دارن، میخواستم بدونم این قضیه برای ارشدم صدق میکنه، یعنی تا یک سال بعد از کنکور هم میشه باز با همین تراز انتخاب رشته کرد.

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر این موضوع برای کارشناسی ارشد صدق نمیکند.

  2. Hasan

    سلام
    خسته نباشید
    بهترین زمان برای شروع مطالعه کنکور ارشد چه زمانی است؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      با توجه به برگزاری ازمون کارشناسی ارشد در اسفند ماه پیشنهاد می شود مطالعه خود را هر چه سریعتر شروع بفرمایید.

  3. مریم

    سلام
    بغل کانامه اگه علامت سوال بیاد کنار یک کد رشته به چه معنییه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، علامت سوال در کنار یک کد رشته به این معنا میباشد که این رشته دارای آزمون عملی بوده و باید در آزمون عملی برای نهایی شدن گزینش شرکت نمایید.

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد