خانه دکتری مشاوره تحصیلی دکتری ۱۴۰۳

مشاوره تحصیلی دکتری ۱۴۰۳

مشاوره تحصیلی آزمون دکترا 1403
مشاوره تحصیلی دکتری 1403

با توجه به اینکه طی سال های اخیر، تعداد علاقه مندان به تحصیل در مقاطع تکمیلی افزایش چشمگیری داشتند، با در نظر گرفتن تلاش فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد برای ورود به مقطع دکتری، برای کلیه داوطلبان لازم است تا با داشتن برنامه ای اصولی و استاندارد نسبت به آماده سازی خود برای حضوری پررنگ در آزمون دکتری اقدام نمایند.

 

از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار موفقیت در آزمون دکتری می توان به مطالعه کامل، دقیق و بی نقص منابع آزمون دکتری 1403، تکمیل رزومه پژوهشی – آموزشی تا پیش از شرکت در مصاحبه دکتری و انجام صحیح رویه آماده سازی حضور در مرحله مصاحبه شفاهی اشاره نمود. پشت سر گذاشتن موفق تمامی این موارد، مستلزم طرح ریزی اصولی و حساب شده یک برنامه ریزی آزمون دکتری می باشد که بتواند متقاضیان را در رسیدن به اهداف شان یاری نماید.

بهره گیری از توصیه های مشاوران خبره، پذیرفته شدگان سال های گذشته و رتبه های برتر آزمون دکتری می تواند تاثیر به سزایی بر روند پیشرفت متقاضیان شرکت در این آزمون داشته باشد.

چگونه برای کنکور دکتری 1403 برنامه ریزی کنیم؟

برنامه ریزی یکی از اصلی ترین اساس های دستیابی به اهداف است؛ زیرا با یک برنامه ریزی صحیح و سنجیده می توانید نتیجه مطلوب را در زمانی مشخص شده، کسب کنید. برای موفقیت در آزمون دکتری نیز می بایست با توجه به شرایط موجود، بهترین برنامه ممکن را طراحی نمایید.

تعیین هدف

تعیین هدف، اولین قدم برای طراحی استاندارد یک برنامه ریزی اصولی می باشد که در نظر گرفتن آن، نتیجه مطلوبی را برای شما در بر خواهد داشت. بهتر است، قبل از ثبت نام یا انجام برنامه ریزی دکتری به این موضوع فکر کنید که چرا قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارید؟ آیا با ادامه تحصیل در مقطع دکتری می توانید به اهداف بزرگ تر خود نزدیک تر شوید؟ چه لزومی برای شرکت در آزمون دکتری وجود دارد؟ دادن پاسخی قانع کننده به این سوالات می تواند انگیزه و اشتیاق شما را در مسیر آمادگی برای حضور در این رقابت حساس حفظ نماید.

انتخاب رشته مورد نظر

شما می توانید رشته های تحصیلی و دانشگاه های مورد نظر خود را با مراجعه به دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1403، بررسی و انتخاب نموده و پس از بررسی حدنصاب دعوت شدگان به مصاحبه رشته ها و دانشگاه های مذکور، زمان لازم برای مطالعه هر درس، مبحث و موضوع را تعیین کنید.

بهتر است تا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را نیز مشخص کنید. یعنی برای مطالعه مباحث و منابع آزمون دکتری، در وهله اول یک سری دروس را انتخاب کنید که باید آن ها را در مدت معین مانند یک هفته تا یک ماه به اتمام برسانید. در اهداف بلند مدت نیز لازم است که زمان اتمام مطالعه و شروع فرآیند جمع بندی را تعیین نمایید.

شناسایی منابع آزمون دکتری

دروس امتحانی که می بایست برای آزمون دکتری مطالعه نمود مربوط به مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی می باشد اما برای موفقیت در این آزمون و داشتن رقابتی مفید به فایده تر، علاوه بر کتب و جزواتی که در دانشگاه ها توسط اساتید تدریس می شود، منابع کمکی شامل کتاب های کمک درسی و تست زنی را نیز مورد مطالعه و تمرین قرار دهید.

سعی کنید که در هنگام فراهم نمودن منابع مطالعاتی کنکور دکتری، آن دسته از کتاب هایی را خریداری نمایید که نسبت به بقیه از جامعیت و شهرت بیشتری برخوردارند. انتخاب چندین منبع متعدد، نتیجه ای جز سردرگمی متقاضیان و دور شدن آن ها از هدف موردنظرشان در پی نخواهد داشت.

به علاوه این که، به دلیل حجم زیاد مراجع مطالعاتی و زمان محدود آماده سازی آزمون دکتری، مطالعه چند رفرنس مختلف برای یک مبحث، قدری دشوار و غیرمنطقی به نظر می رسد. همچنین برای برنامه ریزی بهتر می توانید با مراجعه به لینک زیر از مهم ترین منابع گردآوری شده اطلاع یابید.

منابع آزمون دکتری 1403
مشاهده منابع آزمون دکتری 1403

(جهت مشاهده منابع، روی لینک فوق کلیک نمایید.)

بررسی نوع سوالات آزمون

این آزمون شامل دو دفترچه می باشد. دفترچه اول شامل سوالات اختصاصی و دیگری شامل سوالات استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی است و بخش دوم علاوه بر استعداد تحصیلی، شامل سوالات تحلیلی، کمی و منطقی برای رشته های غیر مهندسی و تجسمی برای رشته های مهندسی نیز خواهد بود.

توجه داشته باشید که اصلی ترین ملاک پذیرش داوطلبان در آزمون سراسری دکتری، عنوان رشته و گرایش در هر کد رشته امتحانی است. توجه به ضرایب دروس مختلف نیز می تواند تاثیر به سزایی بر روی نحوه برنامه ریزی درسی شما داشته باشد. اهمیت بیشتر به دروس ضریب دار و صرف زمان دوچندان برای مطالعه آن ها، می تواند در بهبود تراز، رتبه و شانس پذیرش شما موثر واقع گردد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که بر اساس مندرجات دفترچه ثبت نام آزمون دکتری، ضریب دروس عمومی مانند زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی در این آزمون، برابر 1 و ضریب دروس اختصاصی نیز در کلیه زیرگروه های آزمایشی معادل 4 خواهد بود.

یکی از توصیه های مهم مشاوران برای افزایش سطح آمادگی داوطلبان شرکت در آزمون دکتری، تهیه و حل سوالات آزمون سال های گذشته، در دوران جمع بندی می باشد. در این وضعیت، سعی کنید که با شبیه سازی محیط آزمون به شناختی نسبی در رابطه با میزان توانمندی و سطح اندوخته های علمی خود دست یافته و به این ترتیب، مطالعات خود را به نحوی صحیح و اصولی محک بزنید.

بررسی و شناخت وضعیت خود

یکی از اقدامات ضروری برای برنامه ریزی مناسب، شناخت توانایی ها، علایق، نقاط قوت و ضعف شخصی می باشد که شما می توانید با توجه به تجربیات قبلی تان، توانایی خود در دروس مختلف را بسنجید. 

دست یابی به این شناخت، پیش از انجام برنامه ریزی و در حین دوران مطالعاتی آزمون دکتری، به شدت ارزشمند است و باعث می شود که بتوانید به صورت کاملا آگاهانه، نسبت به برطرف نمودن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود گام بردارید و زمان لازم برای مطالعه هر مبحث را به نحوی استاندارد تخمین بزنید.

برنامه ریزی

حالا زمان آن فرا رسیده تا بعد از شناخت کامل منابع دکتری و توانایی های فردی خود، برنامه ای جامع و مناسب را طراحی کنید. برای یک برنامه ریزی درست و اصولی می بایست 8 نکته زیر را در نظر بگیرید.

برنامه ریزی آزمون دکتری 
اگر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد یا فارغ التحصیل این مقطع می باشید، توصیه می کنیم که فرصت را از دست ندهید و از همین حالا شروع به برنامه ریزی کنید. چرا که برای قبولی در آزمون دکتری می بایست بیشترین زمان ممکن را در برنامه ریزی خود برای هر درس اختصاص دهید.توصیه می کنیم که مباحث مربوط به زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی آزمون دکتری را به صورت مستمر مطالعه کنید و در برنامه خود به صورت هر روز یا یک روز در میان ساعاتی را برای این دروس در نظر بگیرید. زبان انگلیسی فرار است و یادگیری تثبیت شده آن نیازمند تلاش و استمرار زیادی خواهد بود.
در برنامه ریزی خود حتما زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. بدیهی است که خستگی موجب کاهش تمرکز و به دنبال آن مانع یادگیری مطالب می شود. صرف زمان و انرژی بیش از حد برای مطالعه مباحث آزمون دکتری، بدون در نظر گرفتن زمان کافی برای استراحت، تفریح و تغذیه، اثر نامطلوبی بر روحیه داوطلب و روند آماده سازی وی خواهد داشت.مطالعه منابعی که تمرکز بیشتر طراحی سوالات (با توجه به آزمون های سال گذشته) معطوف به آن ها می باشد را در اولویت قرار دهید؛ زیرا تجربه ثابت کرده است که احتمال طرح پرسش از این مباحث بیشتر خواهد بود. اگر زمان کمی برای آماده سازی خود در اختیار دارید، بیشترین زمان درس خواندن را به همین مطالب مهم اختصاص دهید و از پرداختن به حواشی، مباحث غیرضروری و… بپرهیزید.
سعی کنید به صورت منعطف برنامه ریزی کنید. در دوران آماده سازی برای آزمون ممکن است اتفاقاتی بیفتد که نتوانید برنامه خود را در زمان تعیین شده به انجام برسانید. در چنین شرایطی لازم است که به جبران این عقب ماندن ها بپردازید. برنامه هایی که مملو از ساعات مطالعاتی بدون زمان جبرانی هستند، با کوچک ترین بروز اختلالی در روند درس خواندن، به هم می ریزند و امکان ساماندهی به آن ها در این حالت بسیار دشوار خواهد بود.به دلیل حجم زیاد مطالب، بهتر است در ابتدا منابع جامع و مناسبی را انتخاب کنید و از تغییر آن ها در دوران مطالعه خود اجتناب کنید؛ چرا که این تغییر جز سردرگمی شما بین منابع مختلف، نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
برنامه ریزی می بایست به طور کاملا اختصاصی انجام شود و در نظر گرفتن یک برنامه روتین و از پیش نوشته شده برای تعداد زیادی متقاضی شرکت در آزمون دکتری، امری نا به جا و غیراستاندارد است. از آن جا که ویژگی ها، توانایی ها، قابلیت ها و استعدادهای هر داوطلب با دیگری تفاوت دارد، در نتیجه نمی توان عیار همه را با یک ترازو سنجید و به تمامی متقاضیان یک برنامه ثابت داد! در نظر گرفتن ظرفیت و توانمندی هر داوطلب در زمان چینش برنامه اختصاصی برای وی، ضروری است.بهره گیری از مشاوره تحصیلی دکتری می تواند تا حد زیادی بر روی روند پیشرفت داوطلبان تاثیر مثبت بگذارد. توصیه ها و تجربیات مشاوران خبره، پذیرفته شدگان دکتری سال های گذشته و رتبه های برتر آزمون دکتری در نوع خود به شدت ارزشمند و تاثیرگذار است و می توان نکات ذکر شده توسط این افراد را در حین چینش برنامه ریزی درسی لحاظ نمود.

چگونه منابع آزمون دکتری را مطالعه نماییم تا به نتیجه دلخواه برسیم؟

می توان گفت یکی از مهم ترین مراحل آمادگی در آزمون دکتری یادگرفتن صحیح مطالعه آن می باشد بدین ترتیب که هر چقدر شما منابع مطالعاتی خوبی داشته باشید، در صورتی که نحوه مطالعه صحیح آن را ندانید، صد درصد هیچ نتیجه ای از آن منبع مطالعاتی نخواهید گرفت. اگر می خواهید طرز مطالعه اصولی و هدفمند را بیاموزید خواندن این مقاله کمک به سزایی به شما خواهد کرد.

مطالعه کلی منابع

ابتدا بایستی منابع در دسترس خود را به صورت صحیح و اصولی مورد مطالعه قرار دهید به این صورت که در اول داوطلب باید یک بار روخوانی از روی متن کتاب درسی نماید تا منظور کلی و مفهوم آن را متوجه شود. سپس بار دیگر قسمتی از کتب را به صورت دقیق و اصولی و با کشیدن خط زیر نکات مهم نشان دار کردن آنها با هایلایت و مداد، مورد مطالعه قرار دهد.

پس از انجام این فرآیند نکاتی که از آن مطلب در ذهن باقی مانده است را به صورت خلاصه بر روی کتب مورد مطالعه و یا برگه یادداشت کوچکی بنویسد.

 تست زدن

پس از مطالعه نوبت به تست زنی می رسد، تست زدن مطلب مورد مطالعه در آن روز می تواند کمک شایانی به یادگیری عمیق مطلب بکند. دقت داشته باشید که در این مرحله از تست زنی زمان به هیچ عنوان مطرح نمی باشد.

بعد از ابن که احساس کردید تمامی نکات آن بخش از درس را به صورت اصولی فرا گرفته اید، نوبت به زدن تست های زمان دار می رسد. داوطلب بایستی با مشخص کردن محدوده زمانی برای خود تست های مشخصی را در مدت زمان معین بزند.

دوره کردن

در صورتی که مطالبی که فرا گرفته اید را مرور و دوره نکنید تمامی زحمات شما بر باد خواهد رفت. بنابراین دوره کردن مطلب مورد مطالعه شما پس از 2 روز گذشتن از مطالعه امری مهم و حیاتی در روند مطالعه محسوب می گردد.

معرفی دوره های دکتری 1403

دوره های آزمون دکتری 1403 را می توان به دو بخش آموزشی- پژوهشی و پژوهش محور تقسیم نمود. لذا در این قسمت به معرفی هر یک از دوره ها خواهیم پرداخت.

  1. در دوره آموزشی_پژوهشی محور داوطب موظف است تعداد قابل توجهی از واحد ها را بگذراند با این شرط که در پایان ملزم به ارائه پایان نامه می باشد.
  2. در دوره پژوهش محور داوطلب واحد های محدودی را گذرانده و در نتیجه می تواند موضوعاتی را درخصوص فناوری، نظر و ایده جدید را ارائه دهد به علاوه این که پایان نامه نیز جهت ارائه مورد نیاز می باشد.

طول دوره دکتری

به این موضوع توجه داشته باشید که طول دوره تحصیل در آزمون دکتری با توجه به دوره تحصیلی داوطلب متفاوت می باشد بنابراین طول دوره دکتری در دوره آموزشی-پژوهشی به میزان شش نیم سال یعنی 5 سال و گاها به 6 سال به طول می انجامد این در حالی است که طول دوره پژوهشی محور دکتری به میزان 3 و گاها 4 سال زمان می برد.

ثبت نام آزمون دکتری 1403

نحوه نام نویسی در آزمون دکتری 1403
ثبت نام آزمون دکتری 1403

ثبت نام آزمون دکتری 1403از میان داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در این مقطع برای دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات غیرانتفاعی توسط سازمان سنجش آموزش کشور و در زمان ثبت نام آزمون دکتری 1403 انجام می شود. از آن جا که آزمون دکتری سراسری و آزاد، چند سالی است که با یکدیگر ادغام شده اند، رویه نام نویسی آن ها نیز به صورت مشترک صورت می پذیرد و متقاضیان می بایست پس از مطالعه دقیق و کامل دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1403 و در صورت برخورداری از شرایط نام برده، نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام و ارسال مدارک و مشخصات لازم در سایت ثبت نام آزمون دکتری اقدام نمایند.

شرایط ثبت نام

توصیه می شود که پیش از تکمیل روند نام نویسی، نسبت به مطالعه دقیق دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1403 جهت اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام و شرکت در آزمون موردنظر مطلع گردید. این آزمون در دو مرحله کتبی و مصاحبه برگزار می شود و تمامی فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در صورت دارا بودن شرایط ثبت نام و نداشتن محرومیت، نسبت به انجام نام نویسی اقدام نمایند که شرایط ثبت نام به شرح ذیل بیان می شود.

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مطرح شده در قانون اساسی کشور
  • ملتزم بودن نسبت به احکام عملی اسلام (انجام واجبات و پرهیز از محرمات)
  • عدم کینه و دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن سابقه عضویت در فرقه های الحادی، تکفیری و معاند جمهوری اسلامی ایران و شرع مقدس
  • عدم فساد اخلاقی
  • عدم شهرت به انجام اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول دوران تحصیل یا زمان اشتغال

شرایط اختصاصی

  • شرکت کنندگان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه ای بوده یا دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای باشند.
  • طلاب حوزه های علمیه که مدرک آن ها توسط یکی از حوزه های علمیه قم یا خراسان صادر شده است و دوره سطح سه خود را گذرانده اند یا تا تاریخ مشخص فارغ التحصیل می شوند، می توانند در یکی از کد رشته محل های مربوط به علوم انسانی در آزمون دکتری 1403 شرکت کنند
  • ثبت نام مجدد در آزمون دکتری سال 1403 برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری تخصصی، به مشروط به فراغت از تحصیل در آن مقطع تا پایان نیمسال اول سال 1402 – 1403 می باشد.
  • داوطلبان با مدرک معدل کمتر 14 مجاز به نام نویسی و شرکت در آزمون دکتری نمی باشند.
  • پذیرفته شدگان دوره دکتری 1403 باید تعهدی برابر ب طول مدت خدمت خود بسپارند.
  • لازم است داوطلبان فارغ التحصیل باید معدل دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی خود را در فرم تقاضانامه وارد نمایند. داوطلبانی که حداکثر تا 30 بهمن یا 31 شهریور 1403 فارغ التحصیل می شوند در هنگام ثبت نام باید میانگین نمرات خود را ثبت کنند.
  • استفاده از ماموریت آموزشی تابع مقررات مربوطه است و شرکت و پذیرش در آزمون برای متقاضی به منزله موافقت با ماموریت آموزشی نخواهد بود.

انتخاب رشته آزمون دکتری 1403

پس از پشت سر گذاشتن آزمون کتبی و اعلام نتایج آزمون دکتری 1403، داوطلبانی که موفق به کسب حد نصاب نمره لازم شده اند، می بایست خود را برای انجام صحیح و سودمند انتخاب رشته دکتری آماده نمایند.

بهره گیری از مشاوره انتخاب رشته دکتری و مطالعه دفترچه انتخاب رشته دکتری 1403 می تواند به داوطلبان در انجام هر چه بهتر و دقیق تر این فرایند کمک کند. این رویه د ر بازه زمانی از پیش اعلام شده و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس اینترنتی sanjesh.org به انجام می رسد و متقاضیان می توانند نسبت به وارد نمودن اولویت های خود در این سامانه اقدام نمایند.

نکاتی که پیش از انجام انتخاب رشته آزمون دکتری باید بدانید!

  • داوطلبان در ابتدا باید برای اطلاع از این که در چه دوره هایی مجاز به انتخاب رشته شده اند، کارنامه خود را با دقت بررسی کنند؛ زیرا ممکن است این افراد در دوره های روزانه و بورس خارج از کشور و یا دوره های غیر روزانه مانند دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشگاه غیرانتفاعی و پردیس های خودگردان مجاز شده باشند.
  • متقاضیان می بایست با توجه به پذیرش خود در دانشگاه های روزانه و یا غیر روزانه، 50 کد رشته محل را از دفترچه انتخاب رشته دکتری انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته ثبت نمایند. توصیه می شود که این انتخاب ها را بر اساس علاقه شخصی، گرایش کارشناسی ارشد، وضعیت دانشگاه موردنظر و… اولویت بندی نمایید و کلیه جوانب لازم را در این فرایند در نظر بگیرید.
  • پس از تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری می بایست یک کد 15 رقمی از سوی سامانه دریافت نمایید و منتظر اطلاعیه های سازمان سنجش در خصوص زمان اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری باشید.
  • پذیرش نهایی مقطع دکتری دانشگاه ها با توجه به لیست انتخاب رشته ها و تراز آزمون داوطلب انجام می شود و پذیرفته شدگان نهایی می بایست در زمانی که از سوی دانشگاه مقصد تعیین می شود، در محل برگزاری مصاحبه حاضر شوند و از صلاحیت خود جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه مذکور دفاع نمایند.
  •  نتایج نهایی انتخاب رشته دکتری از طریق سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

مصاحبه دکتری 1403

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چه کسانی برای مصاحبه دکتری 1403 پذیرفته می شوند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر دانشگاه به طور مستقل و پس از اعلام نتایج اولیه دکتری، حدنصاب قبولی مرتبط با رشته های خود را منتشر می نمایند و متقاضیان در این حالت، با توجه به نمره خود در کارنامه و مقایسه با حدنصاب اعلام شده دانشگاه هایی که در برگه انتخاب رشته خود ذکر نموده اند، می توانند به دانشگاه های پذیرنده جهت انجام مصاحبه مراجعه کنند. در جلسه مصاحبه، علاوه بر اساتید مصاحبه گر، یک یا دو نفر دیگر نیز جهت ارزیابی میزان توانمندی و تسلط شما بر زبان انگلیسی، پایان نامه و رزومه حضور خواهند داشت.

اهمیت زبان انگلیسی در مصاحبه

توجه داشته باشید که تسلط بر زبان انگلیسی برای اساتید بسیار حائز اهمیت است و در صورت دارا بودن مدرک زبان، آن را در جلسه مصاحبه همراه خود داشته باشید و مطمئن باشید که این موضوع، یک امتیاز مثبت برای شما خواهد بود. ضمن این که این احتمال وجود دارد که از شما خواسته شود تا پایان نامه خود را به زبان انگلیسی توضیح دهید. این موضوع را برای نگرانی شما بیان نکردیم، بلکه می خواهیم از اهمیت یادگیری زبان تا قبل از شرکت در مصاحبه آگاه شوید.

همان طور که گفته شد، یکی از مدارک لازمه برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری داشتن مدرک زبان است که بسته به نوع آن ها می توانید در دانشگاه های مختلف مورد پذیرش قرار گیرید.

مدارک معتبر آزمون های زبان ملی و بین المللی برای ارائه در مرحله مصاحبه آزمون دکتری 1403

نوع مدرک

وضعیت پذیرش در دانشگاه های کشور
مدرک آزمون IELTSمورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد)
مدرک آزمون TOEFLمورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد)
آزمون تولیمو (TOLIMO)مورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد)
مدرک آزمون msrtمورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد)
مدرک آزمون mhleمورد قبول در دانشگاه های وزارت بهداشت
مدرک آزمون eptمورد قبول در دانشگاه های آزاد اسلامی
مدرک زبان دانشگاه تهرانمورد قبول در برخی از دانشگاه های سراسری وزارت علوم ( به جز دانشگاه آزاد)

تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در آزمون دکتری 1403

نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری به دو صورت آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور انجام می شود. نحوه امتیاز دهی به داوطلبان نیز در هر نوع پذیرش متفاوت خواهد بود که با توجه به قانون “سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور”، سنجش و ارزیابی تمامی شرکت کنندگان در آزمون دکتری، به صورت ذیل انجام می گیرد.

شیوه پذیرش داوطلبان در دوره های آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور آزمون دکتری 1403

مواد موثر آموزشی – پژوهشیپژوهش محور
نمره آزمون کتبی50 درصد نمره کل30 درصد نمره کل
مصاحبه و سنجش علمی30 درصد نمره کل30 درصد نمره کل
سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری20 درصد نمره کل20 درصد نمره کل
تهیه طرح واره20 درصد نمره کل

دوره های رایگان و شهریه پرداز دکتری 1403

دانشجویان متقاضی این مقطع می توانند متناسب با شرایط خود در دوره های رایگان و یا شهریه پرداز شرکت نمایند. داوطلبانی که در آزمون دکتری، در دوره روزانه دانشگاه های سراسری پذیرش می شوند، بدون پرداخت هزینه می توانند تحصیل نمایند و فقط باید متعهد شوند تا پس از اتمام دوره دکتری، معادل زمان آن تعهد خدمت داشته باشند و در مراکز منظور شده فعالیت کنند.

اما باقی دوره های سراسری اعم از شبانه، غیر انتفاعی، خودگردان، پیام نور و همچنین دکتری دانشگاه آزاد که آزمون آن نیز با دانشگاه های سراسری یکسان می باشد، شهریه پرداز بوده و متقاضیان می بایست متناسب با توان مالی خود برای ادامه تحصیل در هر یک از این دانشگاه ها برنامه ریزی نمایند. در ضمن برای اطلاع از میزان شهریه این مراکز آموزشی می توانید به جدول زیر مراجعه کنند. مبالغ ذکر شده در جدول زیر برای سال تحصیلی 1401 – 1402 است اما اگر تغییری برای سال 1402 – 1403 رخ دهد، متن مقاله بروزرسانی می شود.

شهریه دوره دکتری
نوع دورهعلوم انسانیفنی مهندسیعلوم پایهعلوم پزشکیهنر
نوبت دوم (شبانه)11 میلیون تومان و 500 هزار تومان تا 14 میلیون و 700 هزار تومان13 میلیون و 500 هزار تومان تا 19 میلیون تومان13 میلیون و 300 هزار تومان تا 15 میلیون و 100 هزار تومان___ 10 میلیون تومان تا 17 میلیون و 800 هزار تومان
دانشگاه پردیس خود گردان و ظرفیت مازاد17 میلیون و 300 هزار تومان تا 22 میلیون و 800 هزار تومان19 میلیون و 300 هزار تا 21 میلیون تومان10 میلیون و 223 هزار تومان تا 16 میلیون و 860 هزار تومان17 میلیون و 400 هزار تا 19 میلیون و 500 هزار تومان21 میلیون تومان تا 22 میلیون تومان
آزاد16 میلیون و 500 هزار تومان تا 19 میلیون تومان18 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان17 میلیون تومان تا 18 میلیون و 500 هزار18 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان16 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان
غیر انتفاعی10 میلیون تومان  تا 14 میلیون تومان15 میلیون و 100 هزار تا 18 میلیون و 800 هزار تومان13 میلیون و 800 هزار تومان تا 15 میلیون و 500 هزار تومان___13 میلیون و 500 هزار تومان تا 15 میلیون تومان
پیام نور11 میلیون و 515 هزار تا 13 میلیون و 935 هزار تومان14 میلیون و 980 هزار تا 17 میلیون و 250 هزار تومان14 میلیون و 980 هزار تا 17 میلیون و 250 هزار تومان___11 میلیون و 515 هزار تومان تا 13 میلیون و 935 هزار تومان

آینده شغلی دوره دکتری 1403

با توجه به این که مقطع دکتری یکی از بالاترین مقاطع تحصیلی به شمار می رود، به تبع آینده شغلی بسیار خوبی نیز در انتظار داوطلبانی که دارای این مدرک تحصیلی هستند، می باشد. بسیاری از افراد می توانند پس از فارغ التحصیلی به عنوان استاد در دانشگاه و به عنوان یکی از اعضای هیات علمی به تدریس بپردازند. همچنین بسیاری نیز می توانند مجوز های مختلفی در خصوص رشته تحصیلی خود گرفته و به فعالیت و کسب و کار بپردازند.

 

سوالات متداول

1- بهره گیری از تجربیات چه افرادی در روند آماده سازی شرکت در آزمون دکتری ۱۴۰۳ موثر خواهد بود؟

بهره گیری از توصیه های مشاوران خبره، پذیرفته شدگان سال های گذشته و رتبه های برتر آزمون دکتری می تواند تاثیر به سزایی بر روند پیشرفت متقاضیان شرکت در این آزمون داشته باشد.

2- چه افرادی از شرکت در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ محروم هستند؟

آن دسته از داوطلبانی که در مقطع دکتری دانشگاه های روزانه سال 1402 پذیرفته شده اند و یا معدل آن ها کمتر از 14 می باشد، مجاز به شرکت در این آزمون نخواهند بود.

3- آیا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند در آزمون دکتری ۱۴۰۳ شرکت کنند؟

تنها دانشجویانی که حداکثر تا تاریخ 30 بهمن یا 31 شهریور ماه 1403 فارغ التحصیل شده باشند، می توانند در صورت پذیرش در آزمون مذکور، تحصیلات خود را در مقطع دکتری ادامه دهند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۱ نظر
  1. معین

    سلام و احترام
    بنده مدرک سطح ۲ حوزه علمیه (معادل کارشناسی) و ارشد فلسفه از دانشگاه دارم.
    آیا میتوانم در رشته های گروه حقوق در مقطع دکترا آزمون بدهم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله، محدودیتی برای شما وجود ندارد.

  2. فاطمه

    سلام ببخشید ایا با داشتن سهمیه پنج درصد ایثارگری میتوان از تخفیف شهریه در دانشگاه ازاد مقطع دکتری استفاده کرد یا خیر؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با سنوات گذشته، افراد دارای سهمیه ۵ درصد ایثارگری، می توانید از شرایط تخفیفی شهریه دانشگاه آزاد استفاده نمایید.

  3. Fish

    سلام خسته نباشید. بنده ارشد تکثیر و پرورش ابزیان هستم . می‌خوام اصول فرآوری شیلات دکترا امتحان بدهم آیا امکان دارد. …… متشکرم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری سال ۱۴۰۰، با مدرک کارشناسی ارشد رشته مذکور، مجاز به ثبت نام در مجموعه علوم و مهندسی شیلات_ فراوری محصولات شیلاتی خواهید بود.

  4. باقر

    با عرض سلام و خسته نباشید
    با توجه به اینکه بنده در آزمون دکتری سال ۹۹ مجاز در رشته آب و هواشناسی برای دانشگاه محقق اردبیلی شدم و حتی پول برای مصاحبه دکتری را نیز واریز کردم منتظر بودم که از طریق تماس یا پیام دعوتم کنند غافل از اینکه باید به سایت خود دانشگاه میرفتم و از آنجا پیگیر میشدم آلان هم در کارنامه نهایی جاوی نمره دانشگاه غیبت زدند آیا راه حلی وجود دارد یا نه؟
    آیا سال بعد میتوانم شرکت کنم یا محروم میشوم؟
    باتشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ی ثبت نام آزمون دکتری سال ۱۳۹۹، در صورت قبولی نهایی پس از مرحله ی مصاحبه محرومیت به همراه خواهد داشت، و از بابت شرکت در آزمون سال آینده محدودیتی برای شما ندارد.

  5. مونا

    سلام وقت بخیر.
    تازه متوجه شدم مجاز به انتخاب هستم ایا امکان تمدیدبرای مقطع دکتری هست؟

    • ایران مشاوره

      باسلام، خیر متاسفانه در حال حاضر، امکان تمدید مجدد وجود ندارد و شما می توانید از طریق سایت سنجش نسبت به ارسال درخواست برای انتخاب رشته ی مجدد اقدام نمایید.

  6. احمد

    سلام
    ضمن خسته نباشد
    اگه یک نفر انتخاب رشته دکتری انجام بده و به چند دانشگاه مصاحبه دعوت شه و نمره لازم رو توی مصاحبه هم برای این چند دانشگاه کسب کنه آیا همزمان توی این دانشگاهها پذیرفته میشه و میتونه خودش انتخاب کنه به کدوم دانشگاه بره ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام. با استناد بر مطالب درج شده در دفترچه انتخاب رشته دکتری در صورت قبولی در چند مصاحبه مجاز به انتخاب یکی از دانشگاه ها می باشید.

  7. زهرا قربانی

    سلام روز بخیر ارشد مدیریت آموزشی رو دارم آیا میتونم برای دوره دکترا رشته مهندسی مرتع رو بخونم چون خیلی این رشته رو دوست دارم لطفا راهنمایی کنید باتشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام ،
      مطابق با دفترچه راهنمای ثبت نام دکتری سال ۱۳۹۹ ، شما منعی جهت انتخاب رشته علوم و مهندسی مرتع به عنوان رشته امتحانی خود دارا نمیباشید.

  8. نادر

    سلام

    رشته مقطع کارشناسی تا چه حد در قبولی مصاحبه دکترا موثر است؟

  9. رعنا ازادوندی

    سلام و احترام بنده فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی هستم برای کنکور دکتری برنامه و بسته آموزشی میخاستم سفارش بدم لطفا راهنمایی کنید ممنون

  10. محمد قاسمی

    با سلام
    من با رتبه ۱۸۵ و تراز ۳۱۳۵ رشته حقوق بین الملل دانشگاه ازاد دعوت به مصاحبه شدم، فارغ التحصیل ارشد آموزش محور بودم و پایان نامه نداشتم ، مقاله و مدرک زبان هم نداشتم، مصاحبه ۵ دقیقه طول کشید و بسیار افتضاح بود به نظر شما شانسی برای قبولی در هیچ واحد دانشگاه ازاد دارم ، مثلا دانشگاه مراغه؟

  11. کوروش

    سلام خسته نباشید
    ببخشید اگر ما یک کتاب تالیفی و سه کتاب ترجمه داشته باشیم ایا همه باهم فقط یک امتیاز محسوب میشود یا اینکه هرچه تعداد کتابهای ترجمه و یا تالیفی بیشتر باشد امتیاز ما هم بالاتر میرود؟واینکه ایا مقاله مروری نیز امتیاز دارد؟
    سقف تعداد مقالات مورد تایید و کتابهای ترجمه ای مورد تایید چند عدد است؟

  12. فائزه

    با سلام و احترام
    بنده در آزمون دکتری رشته محیط زیست رتبه ۲ را کسب نموده ام. خواهشمندم در ارتباط با شرایط و کشورهای مناسب تحصیل، بنده را راهنمایی بفرمایید.
    سپاسگزارم

    • ایران مشاوره

      با سلام . در وهله ی نخست شما باید از مکان تحصیل و کشوری که قصد ادامه تحصیل در آنجا را دارید، مشخص فرمایید تا با استفاده از اطلاعات تکمیلی شما مشاوره ی دقیق تری را به شما عرض کنیم و در ضمن شما میتوانید با مرکز ایران مشاوره و با مشاوران مربوطه تماس حاصل فرمایید تا بیشتر راهنمایی شوید .

  13. محسن

    با سلام
    بنده فارغ التحصیل رشته مهندسی برق قدرت در مقطع کارشناسی ارشد هستم…(رشته کارشناسی بنده هم مهندسی برق گراش کنترل بوده است)، آیا این امکاه وجود دارد که در مقطع دکتری در رشته مدیریت تحصیل کنم بدون گذراندن مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته ؟ در صورتی که جواب شما مثبت است لطفا جزییات مربوط به ان تغیر رشته را نیز بفرمایید در صورت امکان پذیر نبودن این فرایند لطفا شرایط تحصیل در ان رشته را بفرمایید…
    با تشکر

مشاوره دکتری پیج دکتری